Obiectivele de infrastructura, intretinute mai ieftin prin inchirierea utilajelor

Mai ieftin si mai eficient, asa ar iesi prestatorii care intretin infrastructura, daca inchiriaza utilajele necesare, in loc sa le achizitioneze in ograda proprie. Practic, pretul final va reflecta doar valoarea chiriei pe durata constructiei, fara alte costuri, dar mai ales fara valoarea totala a utilajelor.
Toata lumea ar avea insa de castigat daca ar exista o planificare mai riguroasa a resurselor si a timpului de executie din partea constructorilor de pe piata locala. Se folosesc utilaje depasite moral si fizic, oameni in detrimentul tehnologiei. Exista, de asemenea, timpi morti in ciclurile de productie care induc costuri fixe disproportionat de mari si o productivitate a muncii extrem de scazuta.

Cum optimizam infrastructura
Ce ar fi de facut pentru optimizarea infrastructurii in Romania? Timpul a aratat ca  solutia sustenabila a fost concesionarea catre firme private, cu termene clare de executie, cu taxare clara in timp si cu penalitati in cazul in care nu se respecta termenele de predare si calitatea lucrarilor. Astfel, orice antreprenor isi pune in oferta “adaosuri” mari (pentru a putea acoperi, in caz de necesitate, costurile neprevazute). Asta genereaza o structura de cost extrem de incarcata, pentru fiecare faza a lucrarilor, de la proiectare la PIF, fiecare segment de executie dorind sa-si acopere riscurile cat mai bine.
In Romania costul cu forta de munca bruta este suficient de scazut si un constructor roman, obisnuit sa lucreze cu o armata de muncitori necalificati, prefera sa continue asa, in loc sa acceseze noi metode de lucru (calificarea superioara a fortei de munca duce la reducerea numarului de angajati si la cresterea productivitatii per capita).

Statistici elocvente
Antreprenorul roman prefera sa cumpere un utilaj (performant sau nu) chiar si atunci cand nu are grad de incarcare peste 60%, timp de cinci ani consecutiv de la data achizitiei. La ce duce o astfel de mentalitate? Un calcul simplu arata ca:
- in fiecare zi lucratoare, de regula, un utilaj este folosit in medie maxim zece ore (adica maxim 42%);
- in fiecare saptamana, de regula, un utilaj este folosit maxim sase zile din sapte (maxim 85%);
- in fiecare an avem 11 zile oficiale nelucratoare, si in cazul in care acestea nu cad duminica, se diminueaza gradul de ocupare al utilajului cu minim 3% anual;
- datorita fluxurilor de constructie, un utilaj terasier, de exemplu, un vibrocompactor, nu este folosit pe toata durata de executie a proiectului, ci in maxim 20-30% din timp;
- costurile generate de nefunctionarea datorata reviziilor, reparatiilor accidentale, transportului de la si catre site-ul executiei, incarca factura cu inca 10% in medie lunar din timpul efectiv de lucru.

Liberalizarea pietei, o solutie salvatoare
In tari cu infrastructura dezvoltata: Marea Britanie, Germania, Franta, majoritatatea constructorilor NU detin parcuri proprii de utilaje, ci inchiriaza echipamentele de la firme specializate, capabile sa gestioneze mult mai bine structura de costuri pentru o flota (fleet management).
Lipsa unor sisteme IT eficiente, capabile sa gestioneze in timp real astfel de costuri, duce si ea la lipsa de performanta.
Planificarea eficienta timp/productie, concentrata pe eliminarea timpilor morti, duce la incarcarea nejustificata a costurilor finale cu pana la 30%, pe toate liniile. Lipsa planificarii pe faze de executie, a necesarului de forta de munca umana si mecanizata, duce la achizitii adhoc, mult mai costisitoare decat cele facute in baza unui plan pe termen mediu si lung.
Realitatea arata ca pretul cel mai bun este dat de raportul dintre cerere si oferta: nu cel care cere un pret exagerat este vinovat, ci mai degraba cel care plateste acel pret.
Abordarea cea mai potrivita pentru a gestiona eficient jucatorii care au la ora actuala proiecte de infrastructura in Romania ar fi prin liberalizarea pietei, prin eliminarea implicarii politicului in alocarea acestor lucrari.
Solutia: concesionare cu break-up fee-uri usturatoare pentru prestator, cu penalitati la depasirea timpului de executie si la defectele de calitate.
Speranta firmelor care inchiriaza utilaje este ca, in ultima perioada, tot mai multi antreprenori aleg inchirierea, tendinta care se reflecta in cifra de afaceri a companiilor.


Stefan PONEA
Managing Partner
Industrial Access SA Romania